Boka handler om hvordan synet på barn og unge påvirker forståelsen av mobbing og de tiltak som settes inn i barnehage og skole. Forfatterne er opptatt av hvordan nye perspektiver på mobbing kan få betydning for barnehager og skolers arbeid for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. De drøfter mobbing i barnehage og skole med bakgrunn i nasjonal og internasjonal forskning. Barneperspektivet og etiske perspektiver er en rød tråd gjennom hele boka. I nyere mobbeteorier blir barn og unges atferd i mobbesituasjoner primært forstått ut fra sosiale prosessers kompleksitet, angsten for å bli holdt utenfor fellesskapet og behovet for å høre til. Det betyr at hovedfokuset i mobbeforebyggende arbeid rettes mot barnehage- og skolekulturer, ledelse, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid. Boka er aktuell for alle som jobber med barn og unge, særlig i barnehage og skole.
Les mer
- Alle barn har et grunnleggende behov for å høre til i fellesskapet. Når det skjærer seg, og man ikke får hjelp fra en voksen til å komme inn i fellesskapet igjen, kan det gå veldig galt, sier Ingrid Lund som er aktuell med boka «Mobbing i barnehage og skole - Nye perspektiver».
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202681760
Publisert
2020
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
348 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Tykkelse
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
175