Erling Roland er en av landets ledende eksperter på mobbing. Her gir han leseren ny innsikt i mobbingens ulike ansikter. Hvem er plagerne og hvem er mobbeofrene? Og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmeforholdene for mobbing? Erling Roland ser på hva norsk og internasjonal forskning sier om mobbing. Finnes det dokumenterte metoder for å stoppe mobbing? Boka er praktisk oppbygd og viser til framgangsmåter for hvordan skolens ledelse kan bidra til en standard som forebygger mobbing på alle trinn i skolen. Teksten om klasseledelse gir lærere og assistenter verktøy for systematisk å bygge relasjoner, rutiner og normer i elevgruppen, og boka viser hvordan dette forebygger mobbing. Samarbeidet med de foresatte er et ledd i dette. Denne andre utgaven er supplert med ny forskning om mobbing på nettet, og om hvordan vi kan avsløre mobbing. ...... - Denne boken bør være i et hvert lærerbibliotek ... Han kjenner praksisfeltet godt nok til å velge ut det mest relevante stoffet fra dagens hav av fragmentarisk og usystematisk informasjon. Alle profesjonelle skolefolk lærere og alle interesserte foreldre vil kunne lære mer om fenomenet mobbing..... (Kjell Skogen, professor emeritus, UiO, Bedre skole 2, 2014) ............. Erling Roland er professor i pedagogisk psykologi og arbeider ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Han er utdannet lærer og har doktorgrad i pedagogikk.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215022833
Publisert
2014-02-03
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
382 gr
Høyde
226 mm
Bredde
151 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
213

Forfatter