Optimal læring i skolen krever motivasjon og innsats fra elevenes side. Mange elever er imidlertid ikke motivert for skolearbeid, og forskning har vist at motivasjonen for skolearbeid synker med elevenes alder. I denne boka gjør forfatterne rede for noen sentrale teorier om motivasjon, og drøfter hva skolen kan gjøre for å motivere elevene. De presenterer også en stor undersøkelse om elevers motivasjon for skolearbeid. Resultatene herfra viser blant annet at: * det er stor variasjon i elevenes motivasjon og innsats på skolen, * elevenes motivasjon og innsats synker gradvis med økende alder, * skolestørrelse betyr ikke noe for elevenes motivasjon og innsats, * læringsmiljøet på skolen har stor betydning for elevenes motivasjon og innsats. Ut fra teori om motivasjon og egne forskningsresultater gir forfatterne anbefalinger om hva skolen kan gjøre for å motivere elevene.
Les mer
Boka redegjør for sentrale teorier for motivasjon for skolearbeid. Forfatterne ser på hva lærerne kan gjøre for å motivere elevene, samt presenterer resultater fra en stor undersøkelse om elevers motivasjon for skolearbeid. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251927680
Publisert
2011-03-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
110 gr
Høyde
215 mm
Bredde
141 mm
Dybde
5 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
65