I 1994 havnet et nytt medium i fanget på medieorganisasjoner og journalister: Internett. Eksperimenteringen begynte, journalistikken befant seg i ukjent terreng. Med Internett entrer journalistikken en ny fase, og mediet er trolig det viktigste som har hendt journalistikken og mediebransjen siden innføringen av fjernsynet. Boken handler om dilemmaene og spørsmålene som følger i kjølvannet av møtet mellom nett og journalistikk. Journalistikk og medieorganisasjoner står overfor en rekke utfordringer. Teknologier som tas i bruk i nyhetsjournalistikken, tar også direkte del i endringen av nyhetsformidlingens karakter. Noen stikkord er journalistiske innovasjoner, nye genrer, medieetiske dilemmaer, nye finansieringsformer og nettet som journalistisk verktøy. Formålet med boken er å bidra til innsikt om journalistikkens dilemmaer og verdenssamfunnets offentlighet. Boken er beregnet på journalister, på studenter i journalistikk, medievitenskap og andre humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag, og på alle som er engasjert i journalistikkens og nettets fremtid. Terje Rasmussen (dr.philos.) er sosiolog og professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Les mer
I denne boken tar forfatteren opp utviklingen av nye medier og de mange spørsmålene som følger i kjølvannet av møtet mellom nett og journalistikk. Boken gir et riss av Internetts historie og bakgrunnen for nettmediene. Den drøfter en rekke journalistfaglige og medieetiske temaer i tilknytning til det nye mediet og tar opp allmennkringkasternes rolle i utviklingen. Forfatteren tar også opp spørsmålet om hva nettmediene kan leve av, og deres usikre fremtid. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276747881
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
407 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
212

Forfatter