I forbindelse med reformen i norsk høyere utdanning i 2003 har det blitt satt et spesielt fokus på lærerutdanningen. Det snakkes faktisk om en helt ny lærerutdanning, en utdanning som blant annet skal bli mer profesjons- og praksisrelevant enn før. Lærerutdannerne av i dag er forskningsorienterte og opptatt av forskningsresultater som basis for egen virksomhet. Denne artikkelsamlingen formidler noe av det vi har forskningsmessig belegg for å anbefale når det gjelder lærerutdanningsdidaktiske tilnærminger, og hvilke rammemessige forutsetninger som skal til for at et optimalt resultat kan forventes. Boka er skrevet for lærerutdannere, øvingslærere og lærerstudenter, og politikere og beslutningstakere innenfor området. Artikkelforfatterne kommer fra ulike lærerutdanningsinstitusjoner og representerer ulike fag og fagtradisjoner. Samtlige forfattere har forsket på problemstillinger knyttet til det temaet som tas opp. Sentrale temaer i boka er: - Kvalitetssikring av profesjonsstudiene. - Praksisveiledningen og dens didaktikk. - De nye innholdskomponentene begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk. - Det tidsaktuelle temaet mobbing. - Forskning og pedagogisk utviklingsarbeid. - Danningsbegrepet. - Lærerutdanneren som yrkesmodell. - Fleksible læringsformer. - Studentoppfølging. - Nyere evalueringsformer.
Les mer
Boken handler om ulike perspektiver på undervisning, læring og danning, og noen utvalgte sider ved lærerutdanningsdidaktikkens hva, hvordan og hvorfor. Målgruppen er hovedsaklig de som jobber innenfor lærerutdanningen, øvingslærere og lærerstudenter. Den er også relevant for politikere og beslutningstakere innenfor denne type arbeidsområde. Har litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276345308
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Høyskoleforlaget
Vekt
470 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
271

Redaktør