En av tiårets mest innflytelsesrike bøker. Nobelprisvinner i økonomi Richard H. Thaler og Holbergprisvinner Cass R. Sunsteins bestselger endelig på norsk! Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men altfor ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne inviterer oss med inn i en annen verden, tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne feilslutningene vanlige mennesker er tilbøyelige til å gjøre og designe miljøer som gjør det lettere å velge smart. De kaller det valgarkitektur, å utforme noe slik at man forsiktig dultes i en fordelaktig retning, uten å begrense folks frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
Les mer
«Enormt innflytelsesrik [.] valgarkitekter finnes overalt» Guardian

Produktdetaljer

Publisert
2019-10-18
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Dreyers Forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok

Oversetter