Rutiner i en ny hverdag

Når alt snus på hodet i hverdagen anbefaler fagfolk oss å etablere rutiner og holde fast ved disse. Siden en ikke skal være et sted til fastsatt tid er det fristende å tasse rundt i pysjen, duppe litt sofaen inni mellom og se på tv midt på formiddagen. Da er det viktig å ta noen grep og innføre noen rutiner som gjør dagene mer stabile og forutsigbare. 

Har du lyst på noen tips til å lage deg en god døgnrytme? Bare fortsett å lese her.

Tips for god døgnrytme

1) Stå opp til samme tid hver dag og dropp slumreknappen.
2) Er det mørkt når du står opp så bruk lamper sånn at du lurer hjernen til å tro at solen har stått opp og en ny dag har begynt.
3) Spis proteiner, f eks egg eller yoghurt om morgenen fordi proteiner gjør det enklere å våkne.
4) Sørg for minst 30 minutter dagslys og fysisk aktivitet hver dag.
5) Grubler du mye og er urolig, så sett av en "problemhalvtime", gjerne litt tidlig på kvelden, der du skriver ned bekymringer og problemer slik at du ikke tar dem med til sengs.
6) Lag en leggerutine der du skrur av mobil og PC, demper lyset og roer ned før du skal sove.

Vil du lese mer om stress og avspenning og hva man kan gjøre for at kroppen skal fungere godt i uvanlige tider, så ta en kikk på utvalget under.


Ta godt vare på deg selv.

 

 

 

 

 

 

  

Søvn og hvile

Stressmestring

Selvutvikling