Opplæringsomsorg handler om de rettslige rammene og de pedagogiske utfordringene ved opplæringen for utsatte barn. Barn har ulik utrustning fra naturens side; ulike erfaringer, ønsker, mål og ambisjoner for sin hverdag og for fremtiden. Det å kunne forvalte sitt eget liv dreier seg om å kunne bruke sine ressurser, kapasitet og muligheter til å øve innflytelse på sin egen situasjon. Barn i utvikling og vekst trenger stabile, trygge og tilgjengelige voksne som kan verne, bekrefte, støtte og inspirere. Forskningen viser at foreldrene har en helt avgjørende betydning for barns skolegang. Barn som er plassert av barnevernet, har vist seg å komme spesielt dårlig ut i skolen. De er derfor avhengige av at profesjonelle voksne overtar foreldrenes ansvar for opplæringsomsorgen. Dette er utgangspunktet for denne boka. Anmeldelse Fontene forskning 1/2012(pdf, 173,62 kB)
Les mer
Utgangspunktet for denne boken er at barn som er plassert av barnevernet gjør det dårligere på skolen enn andre barn. Boken tar for seg de rettslige rammene og de pedagogiske utfordringene ved opplæringen til disse barna. Den fokuserer blant annet på et godt samarbeid mellom barnevernet og skolen. Med litteraturlister og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205412279
Publisert
2012-02-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
428 gr
Høyde
219 mm
Bredde
154 mm
Dybde
30 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
267