Barns liv og lek med medier handler om hvorfor vi som voksne må forholde oss engasjert og nyansert til barns bruk av medier. Hvilke rolle spiller mediene for barns lek og læring? Hvordan kan man som pedagog forholde seg åpent og konstruktivt til barns bruk av medier? Første kapittel handler om dagens barndom og de digitalt innfødte. De neste kapitlene tar for seg de yngste barnas bruk av medier i familien, barnehagebarns bruk av medier og til slutt elever på SFO og deres bruk av nettbrett som leketøy og som en viktig del av vennskapskulturen. Alt konkretisert ved eksempler og cases. Etter hvert kapittel er det opplegg til diskusjon i personalgruppen og til personlig refleksjon. Målgruppa er ansatte og studenter ved barnehagelærerutdanninger, barnehagelærere og andre som arbeider i og rundt barnehagen. Personalet i SFO finner også nyttig informasjon i kapitlet som omhandler barn i skolefritidsordningen. Norsk introduksjon ved Henriette Jæger, høgskolelektor ved Institutt for barnehagelærere, Høgskolen i Oslo og Akershus.
Les mer
Etter å ha lest boken sitter jeg igjen med en utvidet forståelse av hvordan digitale medier kan brukes som et komplement til lek og læring i barnehagen. [...] Boka har mange viktige refleksjonsspørsmål som jeg gleder meg til å ta i bruk på foreldremøter, avdelingsmøter og personalmøter i barnehagen der jeg jobber. Jeg anbefaler boka til alle som har eller jobber med barn.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202488215
Publisert
2015-07-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
260 gr
Høyde
239 mm
Bredde
171 mm
Dybde
8 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
124