Boka presenterer forskning og praksisnær kunnskap om hvordan man kan arbeide med saker som oppleves vanskelige. Med utgangspunkt i forskningsprosjektet «De utfordrende barna» viser forfatterne hvordan man, gjennom tidlig innsats og systemrettet arbeid, kan sette inn tiltak overfor barn som viser utagerende atferd, som trekker seg tilbake, oppleves dominerende eller strever med å forstå fordi de har en annen kulturell bakgrunn enn den norske. Samarbeid mellom barnehage, skole, PPT, barnevern, helsetjenesten og hjemmet er svært viktig i dette arbeidet. Barn i utfordringer tar for seg en rekke praksishistorier som alle belyses ved hjelp av teori og refleksjoner. I arbeidet med sakene er kollegabasert veiledning en viktig metode for å utvikle handlingskompetanse i praksis. Bokas målgruppe er studenter som forbereder seg til arbeid i barnehage, skole, PPT og barnevern, kvalitative forskere, samt arbeidstakere på ulike nivåer som opplever utfordringer i sitt arbeid med barn. Bokas redaktører er førsteamanuensis Hildegunn Fandrem og professor emeritus Otto Laurits Fuglestad. De andre bidragsyterne er førsteamanuensis Inger Kristine Løge, førsteamanuensis Pål Roland og førsteamanuensis Elsa Westergård, alle forskere ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245012422
Publisert
2013-10-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
356 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
182