Hvordan fremstår fenomenet lekser for lærere, elever og foreldre? Er det å gi lekser bare en gammel vane, eller har lekser en betydning for elevenes læring i skolen? De fleste lærere gir lekser. Det finnes likevel skoler og lærere som ikke gir lekser og mener at det er til elevenes beste. Hvem er leksene for? For lærerne som ikke har tid til å gjennomgå alt fagstoff i timen, for elevene som trenger mengdetrening, eller for foreldrene som skal følge med på hva barna lærer på skolen? Til å være et så vanlig fenomen er det påfallende hvor mange spørsmål og få svar det er om leksenes formål og nytte. Sissel Østrem ble opptatt av lekser etter at hun ble pensjonist og fikk barnebarn som trengte leksehjelp. Hverken som lærer i grunnskolen eller som lærerutdanner innen pedagogikk var hun eller hennes kolleger opptatt av hvorfor det gis lekser på skolen. Det var bare sånn det skulle være - en rituell praksis. Nå har Sissel funnet ut mye om fordeler og ulemper med lekser og hva de betyr for de som gir og får dem.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202630010
Publisert
2021-04-12
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Serie
Vekt
130 gr
Høyde
201 mm
Bredde
125 mm
Dybde
8 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
103

Forfatter