Her diskuteres forholdet mellom teori og praksis og pedagogens forhold til kunnskap. Sentrale begreper er veiledning, undervisning og læring. Artikkelen er aktuell for studenter i alle typer lærerutdanninger.
"Teori uten praksis er gold og praksis uten teori er retningsløs".
Forfatterne diskuterer pedagogens forhold til kunnskap og argumetnerer for at kunnskapen har tre siktemål:
- bidra til forståelse
- skape grunnlag for nødvendig utvikling av nye begreper
- bidra til at kjente begreper får nytt innhold
Forfatterne argumenterer for at det er selve relasjonen mellom barn og voksne som utgjør objektet for den pedagogiske praksis. Videre inneholder boka en spennede drøfting av det som kalles teorityranni og praksistyranni.
Pedagogikk mellom teori og praksis inngår i serien Lærerbiblioteket. Artikkelen står også i boka Pedagogikk - mangfold og muligheter.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788204102539
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Damm
Vekt
130 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
45
Orginaltittel
Pedagogikk mellom teori og praksis
Sjanger
Faglitteratur
Redaktør