Språkvansker er ikke statiske. Hva som er vanskelig varierer fra elev til elev, og det påvirkes av omgivelsene. La oss starte med å rydde opp i begreper, hva mener vi med språkvansker? Hva vil det si å ha utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD), diagnoser innen autismespekteret og ADHD? Kan vansker med språket ha flere årsaker? Hvordan er det med flerspråklighet? 
Det er flere årsaker til at elever har eller får språkvansker. Her brukes begrepet språkvansker til å beskrive situasjoner hvor de språklige kravene overstiger elevens språklige muligheter. Det kan skyldes at eleven har norsk som andrespråk, blir for lite eksponert for, eller stimulert i forhold til norsk språk, eller eleven har én eller annen funksjonsnedsettelse som påvirker språket. 
Hvordan språkvanskene kommer til uttrykk kan også variere mye. For at vi skal kunne kommunisere fritt med hverandre både i tale og skrift trenger vi mange språklige delferdigheter. Vansker kan oppstå på forskjellige måter og på ulike nivåer. 
Boken gir innblikk i hva vi gjør videre. Hvordan kan vi stimulere elevenes utvikling best mulig slik at de når læringsmålene til tross for språkvanskene? 
Hva er språkvansker i skolen?
Språkvansker handler om utfordringer med å forstå og/eller bruke språk. I skolen kan dette bety at elever strever med å uttrykke seg muntlig, forstå instruksjoner, lese, skrive eller delta i samtaler. Språkvansker kan variere fra milde til mer omfattende, og de kan være både midlertidige og varige.
Les mer
Julia Anderssons navn er stavet "Anderson" på tittelsiden

Produktdetaljer

ISBN
9788283601541
Publisert
2025-09-17
Utgiver
Info vest forlag AS
Vekt
500 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Fleksibind
Antall sider
193
Orginaltittel
Språkliga svårigheter i skolan
Sjanger
Faglitteratur

Illustratør
Oversetter