Skolen blir påvirket av utviklingen ellers i samfunnet. Et eksempel er økningen av psykisk relaterte helseproblemer i befolkningen. Gjennom overordnete strategier og prinsipper for opplæringen, som tilpasset opplæring og tidlig innsats, og ved hjelp av satsinger som Ny GIV, søker skolemyndighetene å styre utviklingen og å håndtere felles utfordringer i skolen på en konstruktiv og målrettet måte. Mange av oss er engasjert i skoledebatten, og spørsmålene som diskuteres, er mange. Hensikten med denne boken er å gi en vitenskapelig forankret innsikt i hvordan aktuelle samfunnstendenser påvirker skolehverdagen og i hvordan offentlig initierte strategier og tiltak tolkes og omsettes til pedagogisk praksis i skolen. Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet er en unik samling empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis i forskjellige sammenhenger på både individ- og systemnivå i skolen. Sikrere kunnskap om konsekvenser og implikasjoner av politisk funderte satsinger og generelle trender i samfunnet kan bidra til et mer solid kunnskapsgrunnlag for videre debatt og utvikling av skolen. Forskning.no
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205493889
Publisert
2017-05-03
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
495 gr
Høyde
241 mm
Bredde
164 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
259