Pedagogikkens mange ansikter presenterer enkeltpersoner og temaer i den pedagogiske idéhistorien. Dette storstilte verket presenterer tenkere og teorier som har preget den pedagogiske tenkningens historie. Boka gir poengterte introduksjoner til de teorier som har formet vår forståelse av spørsmål om danning, oppdragelse, læring, undervisning og utdanningspolitikk gjennom over 2000 år. Den pedagogiske tenkningen går på tvers av tradisjonelle fagdispliner og profesjoner. Den tar tak i det grunnleggende spørsmål som alltid har vært pedagogikkens: Hva bør vi gjøre for at barn og unge skal bli i stand til å realisere et samfunn til beste for seg selv og andre?
Les mer
Boken presenterer enkeltpersoner og temaer i den pedagogiske idéhistorien. Den introduserer et utvalg tenkere og teorier som gjennom 2000 år har formet vår forståelse av sentrale fenomener som danning, oppdragelse, undervisning og utdanningspolitikk. Boken beskriver 45 ulike pedagogiske perspektiver, både de klassiske og de mer utradisjonelle. Den gir et systematisk innblikk i vårt pedagogiske arvegods og orienteringspunkter i aktuelle debatter om hvordan barn skal oppdras, hva elever skal lære i skolen, hvordan de skal lære og hvorfor. For alle som er opptatt av oppdragelse og utdanning, lærer- og pedagogikkstudenter og lærere i grunn- og videregående skole. Med forfatterpresentasjoner og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215003443
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
1624 gr
Høyde
212 mm
Bredde
225 mm
Dybde
35 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
704