Forfatterne belyser sentrale temaer ved bruk av PBL i høyere utdanning: studentenes læring, lærernes rolle og eksamen. De presenterer nyere forskning om læringen som finner sted, og gir eksempler på hvordan studenter og lærere arbeider. En problemløsende arbeidsmåte, virkelighetsnære oppgaver, læreren som veileder og støtteperson og vekt på studentregulering av egen læring er alle kjennetegn ved problembasert læring. Det gjelder også vektleggingen av samspillet mellom arbeid i grupper og individuelle studier, forelesninger, seminarer og andre arbeidsformer. Perspektiver på problembasert læring belyser noen sentrale temaer ved bruk av PBL i høyere utdanning: studentenes læring, lærernes rolle og eksamen. Forfatterne presenterer nyere forskning om læringen som finner sted hos den enkelte og i gruppen. De gir også en rekke eksempler på hvordan studenter og lærere arbeider, og på hvordan miljøer kan bidra til å utvikle innovative arbeidsformer der problembasert læring inngår. Forfatterne ønsker med denne boken å tilby innsikt i arbeidet med problembasert læring og å bidra til en diskusjon som kan styrke utviklingen av denne måten å organisere et studieforløp på.
Les mer
Boka belyser noen sentrale temaer ved bruk av problembasert læring (PBL) i høyere utdanning. Den tar for seg studentenes læring, lærernes rolle og eksamen og presenterer nyere forskning om læringen som finner sted hos den enkelte og i gruppa. Den gir også eksempler på hvordan studenter og lærere arbeider, og på hvordan miljøer kan bidra til å utvikle innovative arbeidsformer der PBL inngår.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202212445
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
466 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
245