Sosiale medier har gitt enkeltindivider helt nye muligheter til å bli hørt. I dag kan hvem som helst ytre seg i offentligheten ved hjelp av noen tastetrykk og reise diskusjoner om saker de synes er viktige. Mediesituasjonen har utviklet seg fra å være dominert av massemedier til et langt mer komplekst landskap der ulike stemmer, arenaer, aktører og budskap konkurrerer om oppmerksomheten. Denne nye situasjonen legger til rette for store endringer i politisk kommunikasjon, og påvirker hvordan det blir kommunisert, hva som blir kommunisert, og hvem som deltar i den offentlige samtalen. Hovedspørsmålet som stilles er hvordan sosiale medier bidrar til å forme den politiske offentligheten. Har det for eksempel noen betydning at Jens Stoltenberg skriver på Facebook at han gleder seg til kveldens episode av TV-serien Lilyhammer? Hva tenker journalister som er opplært til å være politisk nøytrale, om å dele personlige meldinger i sosiale medier? Bringer nye medieplattformer nye stemmer og nytt innhold inn i offentligheten? Bidrar sosiale medier til mer demokrati? Boka passer for både studenter og fagfolk som er interessert i hvordan sosiale medier påvirker politisk kommunikasjon. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave 2016.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
«Bokens styrka ligger i att ge en nyanserad bild av hur vi kan förstå sociala mediers roll inom politisk kommunikation så som den ter sig i nuläget och de potentiella skiften inom politisk kommunikation som kan komma. [...] Sammanfattningsvis är boken pedagogisk och lättförståelig och kan med fördel läsas av en bredare läsekrets ... »
Les mer

Produktdetaljer

Publisert
2019-07-04
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok