Boken beskriver og drøfter en læringsstrategi som hviler på en annen kunnskapstradisjon enn den teoretiske. Den starter i praksisfeltet, med praksisfortellingen. Praksisfortellinger er fortellinger om hendelser fra et yrkesfelt. Når en analyserer og reflekterer over praksisfortellingen, berøres deltakernes erfaringer, verdier og ervervet kunnskap. Ulike teoretiske perspektiver blir nødvendige for å utvikle og forstå fortellingen. Det vil si at praksisfortellingen blir belyst fra flere synsvinkler, og i dialogen blir en utfordret til å se andres synspunkter - og tenke nye tanker. Denne læringsstrategien benyttes i undervisning og prosjekt- og utviklingsarbeid. Strategien kan også være en tilnærming til personalutvikling. Boken kan brukes i ulike yrkesrettede studier, på arbeidsplasser i helse- og omsorgssektoren og i barnehage og skole. Anne Tove Fennefoss (t.v) og Kirsten Jansen (t.h) er begge høgskolelektorer og førskolelærere med hovedfag i pedagogikk. De underviser i pedagogikk ved Høgskolen i Agder.
Les mer
Forfatterne beskriver og drøfter bruk av praksisfortelling i studiearbeid og som arbeidsmåte i personalutvikling i barnehager. Boka henvender seg primært til studenter og lærere i høyere utdanning, men arbeidsmåten kan også brukes i personalutvikling i barnehager, skoler og helse- og sosialinstitusjoner. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245000948
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
162 gr
Høyde
210 mm
Bredde
136 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
111