Lærere stilles daglig overfor spørsmål som krever etiske overveielser, og tar en rekke valg som får konsekvenser for elever, foreldre og andre. Siden mange etiske dilemmaer oppstår spontant og uten forvarsel i klasserommet, må lærere ofte håndtere dem alene - og etter beste evne. For å utvikle etisk kompetanse må både lærerstudenter og praktiserende lærere både kunne identifisere etiske spørsmål, analysere og ha anledning til å diskutere dem med hverandre. I denne reviderte utgaven av har forfatteren bygget ut en del av de faglige drøftingene. Lærerprofesjonens etiske plattform (2012) er med i denne utgaven, og blir grundig drøftet og analysert. Et sentralt spørsmål er hvordan plattformen kan hjelpe lærerne i deres etiske refleksjon og handlinger i skolehverdagen. Boka gir grunnlag for å forstå en rekke etiske utfordringer som er knyttet til lærerprofesjonen, og viser til nyere forskning på området. Gjennom en rekke konkrete dilemmaer fra læreres egen skolehverdag, belyses mange av de etiske utfordringene lærere møter i skolehverdagen. Boka er delt opp i sju kapitler som gir innsikt i forskjellige sider ved læreres profesjonsetikk. Til hvert kapittel foreslås problemstillinger til diskusjon. Boka henvender seg til lærerstudenter og lærere i skolen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202470722
Publisert
2015-02-17
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
328 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
167