Vi er blitt et flerkulturelt samfunn, andre religioner er ikke lenger fjerne og merkelige, de troende er kommet hit, og barna deres sitter i klasserommet. Dette er den ene siden av lærerens utfordring. Samtidig betegner kristne ledere våre norske elever som religiøse analfabeter, for ikke alle elever har personlig kjennskap til et religiøst dagligliv. Uttrykket som dere alle vet er derfor blitt delvis ubrukelig i religionstimene, og det krever ekstra omtanke under planleggingen. Dagens lærer trenger selvfølgelig mer kunnskap om religionene, men også en gjennomtenkt strategi når hun skal undervise om dem. I praksis betyr det at hun må stille nye spørsmål: Hva er egentlig en religion? Hvorfor finnes det religioner i alle kulturer? Hva handler den enkelte religion om eller handler alle religioner om det samme? Hva skjer i et samfunn som det norske når færre og færre mennesker praktiserer sin religion? Hvordan kan vi vise respekt for religionene og samtidig understreke at demokrati og menneskerettigheter faktisk gjelder for alle også for kvinner, annerledestroende og til og med dem som ikke tror? Læreren må også tenke igjennom sitt eget forhold til religionene og sin egen profesjonalitet. Skal hun forsøke å se religionene utenfra eller innenfra? Skal hun isolere sin egen tro og sine egne meninger fra sin rolle som lærer? Boka reiser nye og kanskje uvante spørsmål og bygger på blandingen av solid fagkunnskap og lang praktisk erfaring fra klasserommet. Arnt Stabell-Kulø er førsteamanuensis (cand.philol. og cand.pharm.) og har gitt ut en rekke fagbøker. Han er utdannet religionshistoriker og har bred erfaring fra undervisning både i klasserommet og ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo.
Les mer
Boka kobler teoretisk religionskunnskap med metodisk og utprøvende undervisningserfaring fra klasserommet. Fagdidaktikk er i denne sammenhengen konsentrert om klasserommets hvordan og hvorfor, og mindre om de forskjellige religionsfagenes mangfoldige historie i skolen. Boka gjennomfører et innenfra/utenfra-perspektiv, slik at religionene sees både fra den kritiske observatørens utsiktspunkt og innenfra, fra den troendes perspektiv. Boka er beregnet på lærere og studenter. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245002676
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
302 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
150