I denne boken drøftes forholdet mellom språkanvendelse og etikk i norsk og internasjonalt næringsliv. Den åpnes med en presentasjon av retorikkens grunnprinsipper, og en diskusjon av retorikkens utvikling i Norge. Blant deltemaene som behandles, er språklige og etiske aspekter ved globalisering, etiske programmer og kodekser, korrupsjon og bestikkelser, barnearbeid, bedrifters sosiale ansvar og grådige arbeidsgivere. Søkelyset settes på den rolle språket spiller, blant annet gjennom å representere en lære som ikke etterleves i praksis. I tillegg til sprik mellom idealer (språk) og realiteter (praksis) settes det fokus på retorikk som politisk virkemiddel i organisasjoner gjennom mekanismer som metaforbruk, tåkelegging og omskriving av realiteter. Boken er aktuell for ledere både i offentlig og privat sektor og alle andre som er opptatt av språk, etikk og næringsliv. Forfatterne, som kommer fra Norge, Danmark, Frankrike og Sverige, er alle eksperter på sine fagområder.
Les mer
Bokens tema er forholdet mellom språk, etikk og praktisk handling i og omkring norsk næringsliv. Blant emnene som behandles er språklige og etiske aspekter ved lederskap, etikk og retorikk i norske økonomistudier, globalisering, makt og språk i organisasjoner, nytale, ledelsesspråk og bedrifters samfunnsansvar. Flere av bidragene fokuserer på norske selskapers operasjoner og etiske praksis i utlandet. Blant disse er Aker Kværner, Norsk Hydro, Statoil og Telenor. Boken er beregnet på ledere i private bedrifter, offentlige etater og frivillige organisasjoner, samt studenter og lærere. Med litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788292735404
Publisert
2009-04-21
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Forlag1
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
408