Andrew Kristiansen presenterer leseren for fenomenet anerkjennelse, og
utdyper hvorfor anerkjennelse er så viktig i forhold til unge
menneskers selvutvikling, opplevelse av rettferdighet og utvikling av
identitet. Boken bringer sammen psykologiske, sosiologiske og
filosofiske perspektiver, og utfordrer rådende oppfatninger av
anerkjennelse innenfor utdanningsfeltet. Utdanningssystemet stiller
bestemte krav og gir noen stemmer forrang fremfor andre, slik at mange
unge ikke opplever å bli sett eller hørt. Ved hjelp av anerkjennelse
kan læreren gjøre disse mer synlige og la deres stemmer bli hørt.
Anerkjennelse fjerner ikke i seg selv grunnlaget for urettmessige
forskjeller og ulikheter eller krenkelser, men vil bidra til å gjøre
det mer håndterlig. Boken retter seg mot alle som har, eller
forbereder seg på å få, oppdragelses- og opplæringsansvar for barn
og ungdom i barnehagen, skolen og innen høyere utdanning. Andrew
Kristiansen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for
lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027426
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter