Er det muligheter eller begrensninger som preger arbeidet i skolen? Kan skolen bli en lærende organisasjon? Rom for handling setter organisasjonsteori, læreplanarbeid, kollegaveiledning og skolebasert vurdering inn i en helhetlig ramme. Særlig drøfter forfatteren hvilke utfordringer og endringer Kunnskapsløftet innebærer. Gjennom å følge den nytilsatte rektoren Svein Sommersnes og hans kolleger, får leseren ta del i de daglige utfordringene lærere og skoleledere står overfor. Denne boka gir pedagoger det verktøyet de trenger for å systematisere og sette ord på sin egen kunnskap. Levende eksempler og refleksjonsoppgaver illustrerer teorien som blir presentert. Boka henvender seg til lærere og ledere i grunn- og videregående skole, og til studenter i lærerutdanningen. Lars Helle er førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Han har lang erfaring fra grunnskolen og fra lærerutdanningen. Helle har skrevet en rekke bøker, blant annet «trilogien» Mellomtrinnslæreren (2003), Ungdomstrinnslæreren (2004) og Småskolelæreren (2005).
Les mer
Denne boken setter organisasjonsteori, læreplanarbeid, kollegaveiledning og skolebasert vurdering inn i en helhetlig ramme. Spesielt drøfter forfatteren hvilke utfordringer og endringer Kunnskapsløftet innebærer. Gjennom boken følger vi den nytilsatte rektoren Svein Sommersnes og hans kolleger. Leseren tar del i de daglige utfordringene lærere og skoleledere står overfor. Boken henvender seg til lærere og ledere i grunn- og videregående skole og til studenter i lærerutdanningen. Har litteraturliste.
Les mer
Tidligere utgitt med tittelen: Rom for handling : skoleutvikling i et helhetsperspektiv

Produktdetaljer

ISBN
9788215009162
Publisert
2006
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
488 gr
Høyde
241 mm
Bredde
168 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
248

Forfatter