Er kvalitative data like gode som kvantitative? Kan samfunnsvitenskapelige forklaringer måle seg med naturvitenskapelige? Bør samfunnsvitenskapene også bidra til forbedringer av samfunnet? Dette er noen av de spørsmålene som stilles og besvares i denne boken. For å klargjøre hva som kjennetegner samfunnsfagene som vitenskap, konkretiseres generell vitenskapsteori i praktiske krav til forskningsopplegg. Det gjøres rede for feltstudier og intervjuer, eksperimenter, rundspørringer og bruk av foreliggende kilder. Ulike analytiske strategier diskuteres, som begrepsanalyse, modeller og sammenligninger. Samfunnsvitenskapelige konklusjoner er både deskriptive og normative. Krav til teori, argumentasjon og ulike typer forklaringer blir presentert og drøftet. Boken er tilrettelagt for bachelorstudenter innen samfunnsvitenskapene, men kan leses med utbytte også av studenter på høyere nivåer og forskerrekrutter.
Les mer
Boken inneholder kapittel 4-8 av boken Introduksjon til samfunnsfag. Vitenskapsteori, argumentasjon og faghistorie. Forfatterne tar her for seg de fire hovedelementene av et forskningsopplegg: forskningsspørsmål, data, analytiske perspektiver og konklusjoner. Har register og litteraturliste.
Les mer
På tittelsiden: Særtrykk av kapittel 4-8 i Introduksjon til samfunnsfag. Vitenskapsteori, argumentasjon og faghistorie (Gyldendal akademisk 2005)

Produktdetaljer

ISBN
9788205396616
Publisert
2009-07-31
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
303 gr
Høyde
167 mm
Bredde
240 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
150