Hva er integrering, og trenger den norske skolen i det hele tatt å bruke tid på dette? Uansett bakgrunn har alle elever rett til å bli sett og respektert. Når barn fra minoritetsmiljøer møter skolen, blir de ofte sett på som annerledes og behovstrengende. Samfunnet vil ha dem mest mulig norske, mens foreldrene i innvandrermiljøene konkurrerer seg imellom om å ha minst fornorskede barn. Drakampen mellom storsamfunnet og foreldrene påfører barna en indre "krig". Forfatteren tar opp ulike spørsmål og gir råd og vink om hvordan man kan utvikle egen kompetanse i møte med andre, og bidrar med dette til å gjøre de norske kodene lettere tilgjengelige for de mange barna som hver dag skal pendle mellom to ulike kulturer. Boken har også med et viktig bidrag fra Geir Johansen og Mette Gaarder. Johansen er områdedirektør i skoleetaten i Oslo, og Gaarder er rektor ved Lakkegata Skole i Oslo. De har lang erfaring med integreringsarbeid i skolen og med å se elever med innvandringsbakgrunn som en ny ressurs snarere enn et problem som må "tilpasses". Loveleen Rihel Brenna er indisk-norsk og oppvokst i Kristiansand. Hun blir ofte omtalt som integreringsekspert og benyttes som rådgiver for ulike departementer, helsevesen, skole og politi.
Les mer
Forfatteren ser på hva som skal til for å skape en åpen dialog mellom skole og hjem når det gjelder barn fra minoritetsmiljøer, preget av likeverd, deltakelse og ansvar. Hun gir råd om hvordan lærere og andre som arbeider med barn kan utvikle sin egen kompetanse i møte med andre, og på den måten bidra til å gjøre de norske kulturelle kodene lettere tilgjengelig for de mange barna som hver dag skal forholde seg til to ulike kulturer. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276749373
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
247 gr
Høyde
210 mm
Bredde
134 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
168