Målet til skriftserien Skole- og utdanningsforsking er å bidra til kunnskapsutvikling om skole, læring og utdanning. I serien gir vi ut både fagfellevurderte og ikke fagfellevurderte antologier, monografier og forskningsrapporter. Serien er etablert ved Program for lærerutdanning, NTNU. Dette er publikasjon nr. 6 i skriftserien. Estetisk tilnærming til læring er mangelvare i skole og lærerutdanning. Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv. FoU-prosjektet SPACE ME var et møte mellom kunstfag og naturfag som ble gjennomført i regi av Program for lærerutdanning, NTNU i samarbeid med to ungdomsskoler 2011-2012. Forfatterne begrunner verdien av sanselig didaktisk design med at den: - har en overgripende estetisk tilnærming til læring - vektlegger multimodalitet - forstår ulikhet blant elever som en skapende kraft i undervisning - baserer seg på undersøkende og dialogbaserte forløp - vektlegger dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst - setter søkelys på kroppslig læring - ser kunstmøter som en framhevet del av læring Bidragsyterne er Tone Pernille Østern, dansekunstner og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk, Alex Strømme, biolog og dosent i naturfagdidaktikk, Anna-Lena Østern, professor i kunstfagdidaktikk, Audun Mollan Kristoffersen, lærer og improvisasjonsskuespiller og Ran Peleg, stipendiat i naturfagdidaktikk og skuespiller i fysisk teater. Målgruppen for boka er undervisere i ulike skoleslag og skolefag, lærer- og kunstpedagogstudenter, lærerutdannere, kunstnere og praksisorienterte forskere innenfor et bredt didaktisk felt. Program for lærerutdanning Dette er en rapport fra NTNU Skole- og læringsforsking ved Program for lærerutdanning.
Les mer
Serienummer ikke trykt på boka

Produktdetaljer

ISBN
9788232103089
Publisert
2014-09-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
476 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
214