Denne boka handler om barnehagelæreres ansvar for å følge med på barns trivsel og utvikling. Det kan omtales som barnehagens vurderingsarbeid, og arbeidet utføres både i spontant samspill og med ulike grader av systematikk. Forfatteren er opptatt av at arbeidet med å se og forstå barn er et faglig prosjekt, hvor den enkelte barnehagelærer må reflektere over hva som påvirker de bildene som han eller hun lager av barna. For å utfordre fordommer og stereotypier er det også viktig å få til et profesjonelt fellesskap rundt vurdering av barns trivsel og utvikling. Et slikt fellesskap er det beste vern mot politisk og administrativ inngripen i valg av metoder og verktøy i vurderingsarbeidet. Boka er skrevet for studenter, og den tematiserer spørsmål som ofte står sentralt i praksisperioder i utdanningen. Men boka vil også kunne ha interesse for barnehagelærere som arbeider som pedagogiske ledere med ansvar for en barnegruppe, og for styrere som vil bygge en systematikk rundt barnehagens vurderingsarbeid. Turi Pålerud (f. 1960) arbeider som politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er barnehagelærer med hovedfag i pedagogikk, og har en mastergrad i faglitterær skriving. Hun har arbeidet i ulike stillinger i barnehagen, i et pedagogisk ressurssenter i en bydel i Oslo og i barnehagelærerutdanningen. De siste årene har hun drevet mest med barnehagepolitikk.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245019117
Publisert
2018
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
352 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Tykkelse
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
162

Forfatter