Denne boka handler om barnehagelæreres ansvar for å følge med på
barns trivsel og utvikling. Det kan omtales som barnehagens
vurderingsarbeid, og arbeidet utføres både i spontant samspill og
med ulike grader av systematikk. Forfatteren er opptatt av at arbeidet
med å se og forstå barn er et faglig prosjekt, hvor den enkelte
barnehagelærer må reflektere over hva som påvirker de bildene som
han eller hun lager av barna. For å utfordre fordommer og
stereotypier er det også viktig å få til et profesjonelt fellesskap
rundt vurdering av barns trivsel og utvikling. Et slikt fellesskap er
det beste vern mot politisk og administrativ inngripen i valg av
metoder og verktøy i vurderingsarbeidet. Boka er skrevet for
studenter, og den tematiserer spørsmål som ofte står sentralt i
praksisperioder i utdanningen. Men boka vil også kunne ha interesse
for barnehagelærere som arbeider som pedagogiske ledere med ansvar
for en barnegruppe, og for styrere som vil bygge en systematikk rundt
barnehagens vurderingsarbeid. Turi Pålerud (f. 1960) arbeider som
politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er barnehagelærer med
hovedfag i pedagogikk, og har en mastergrad i faglitterær skriving.
Hun har arbeidet i ulike stillinger i barnehagen, i et pedagogisk
ressurssenter i en bydel i Oslo og i barnehagelærerutdanningen. De
siste årene har hun drevet mest med barnehagepolitikk.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028430
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter