Dette er en bok for deg som er nysgjerrig på hva barns følelsesmessige uttrykk betyr, og som ønsker å reflektere over dine egne holdninger og din egen atferd overfor barn. Boka er skrevet for førskolelærerstudenter, førskolelærere, psykologer og andre som arbeider med barn i alderen 0-6 år. Barn viser tidlig medfølelse for andre og utvikler også sin egen evne til å bli venner igjen etter konflikter, men ikke alltid på den måten vi voksne forventer. For barn er følelsene i fokus. Det daglige følelsesmessige samspillet med omgivelsene er grunnlaget for barns utvikling av selvfølelse, sosial kompetanse og empati. Boka er skrevet med bakgrunn i affektteori og selvpsykologi. Forfatterne bruker mange morsomme og belysende eksempler fra samspillet barnehagebarn i mellom og fra kommunikasjonen mellom førskolelærer og barn. Hensikten med boka er å vekke nysgjerrighet omkring hva barns følelsesmessige uttrykk betyr og å stimulere til refleksjon over egne uttrykk og holdninger overfor barn.
Les mer
Forfatterne av boken ser på barns følelser og affekter gjennom uttryksmåter og reaksjonsmønstre. Med bilder og eksempler fra barnehagen viser de hvordan kommunikasjon foregår og hvordan den er et ledd i barnets utvikling. Ved å lære seg å tolke de rette signalene barnet sender kan man lettere forstå dets følelser og ønsker. Boken henvender seg til førskolelærere og andre som er opptatt med barns utvikling. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788249608928
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Damm
Vekt
260 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
117

Oversetter