Dette er en bok om skoleledelse, skrevet av ulike forfattere som har det til felles at de både kjenner skolen som organisasjon og arbeider med utdanning av skoleledere. I 15 kapitler belyses ulike problemstillinger og utfordringer som ledere i skolen står midt oppe i, blant annet: - Utfordringer ved å være leder i en lærende skole - Skolens målstruktur, elevenes motivasjon, og betydningen av - kolekultur og ledelse - Skoleledelse i kunnskapssamfunnet - IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle - Nyutdannede lærere i lærende skoler - Ledelse av skoler i utvikling - Kompetanse for skoleledere - Hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer skoleledere - Skolelederes forvaltningsrettslige ansvar - Nærhetsetikk for skoleledere - Likheter mellom det å lede en klasse og det å lede en skole - Skolelederes syn på lederframtid og skoleutvikling Forfatterne kommer fra UiT, Norges Arktiske universitet, Nord Universitet, NTNU og Høgskulen i Volda og tilhører et faglig nettverk som er ansvarlig for et masterstudium i skoleledelse administrert av NTNU. Redaktører er Roy Asle Andreassen (tidligere Høgskulen i Volda), Eirik J. Irgens (NTNU) og Einar M. Skaalvik (NTNU).
Les mer
Denne boken tar for seg ulike aspekter ved skoleledelse og utfordringer skoleledere møter, som for eksempel skolens målstruktur, elevenes motivasjon, betydningen av skolekultur og ledelse, IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle, ledelse av skoler i utvikling, hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer lederne, nærhetsetikk for skoleledere og skolelederes syn på lederfremtid og skoleutvikling. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251923194
Publisert
2009-02-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
364 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
191