Tiltak i skolen tar ofte utgangspunkt i egenskapsforklaringer; det vil si at årsaken til problemene tillegges eleven eller foreldrene. Slike tiltak har vanligvis liten varig effekt. Gjennom teori og praktiske eksempler viser forfatteren hvordan en mer sosialøkologisk tilnærming kan sette skolen i stand til å møte disse barna på en mer hensiktsmessig måte, som gir relativt raske og varige positive endringer i atferden: I stedet for å lete etter årsaker som en ikke kan gjøre noe med, rettes oppmerksomheten på de forhold som opprettholder problemene forhold som kan endres, og som bidrar til at problemene reduseres eller opphører helt. Boken er skrevet for lærerstudenter og studenter ved spesialpedagogikk eller barnevern. Terje Overland er førsteamanuensis og godkjent psykolog, med bred erfaring som lærer i grunnskolen og som foreleser ved ulike høgskoler.
Les mer
I denne boken viser forfatteren, gjennom teori og praktiske eksempler, hvordan en mer økologisk tilnærming kan sette skolen i stand til å møte barn med problematferd på en mer hensiktsmessig måte. I stedet for å lete etter årsaker som en ikke kan gjøre noe med, retter forfatteren oppmerksomheten på de forhold som opprettholder problemene, forhold som kan endres, og som bidrar til at problemene reduseres eller opphører helt. Bokens målgruppe er lærerstudenter, studenter som tar spesialpedagogisk utdanning, og studenter som spesialiserer seg til barnevernsarbeid. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245003437
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
629 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
323

Forfatter