Denne boka er et bidrag til kunnskapsgrunnlaget vi anvender for å
forstå og forbedre skoler og andre utdanningsorganisasjoner.
Forfatteren gir en oversikt over de viktigste retningene innen
organisasjon og ledelse, hvordan de kan forstås vitenskapsteoretisk
og idéhistorisk, og hvilken innvirkning retningene har på skole og
utdanning. Boka belyser også hva som kjennetegner god praksis, hvilke
dilemmaer og motsetninger som kan oppstå når ideer om styring og
kontroll møter skolers og læreres forventninger om lokal frihet, og
hvordan vi kan arbeide for at skoler skal bli best mulig for
skoleledere, lærere og elever. Teksten er dermed en framstilling av
organisasjon og ledelse som ikke bare presenterer teorier, men også
setter dem i et skole- og utdanningsperspektiv og drøfter deres
mulige innvirkning på praksis. Boka er skrevet for ledere, lærere,
studenter, forskere og andre som ønsker å forstå og forbedre skole
og utdanning og andre virksomheter der kunnskap og læring er
sentralt. Her kan du bla i et utdrag av boka
https://issuu.com/fagbokforlaget/docs/skolen?=10085375/35750130 Eirik
J. Irgens er professor i utdanningsledelse ved NTNU med doktorgrad i
organisasjonsendring fra Copenhagen Business School, hovedfag i
pedagogikk fra Universitetet i Trondheim og Master in Education fra
University of California. Irgens har arbeidet som lærer, med
skoleutvikling, som opplæringsleder i industrien og med
organisasjons- og lederutvikling i privat og offentlig sektor. Ikke
siden Per Dalins bøker om skoleutvikling på 1970- og 1980-tallet har
det blitt gitt ut faglitteratur som har som intensjon å gi denne
typen samlende kunnskapsoversikt om organisasjon og ledelse i relasjon
til skole. (Knut Roald, Høgskulen i Sogn og Fjordane)
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027471
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter