Denne boka presenterer en epoke i norsk skoleutvikling som har vært dominert av nasjonale handlingsplaner med fokus på IKT. I løpet av en 15 års-periode er tre store utviklingsprogrammer blitt gjennomført: PLUTO, PILOT og Lærende nettverk. De har alle satt dype spor etter seg i forståelsen av hva digitale teknologier og medier kan brukes til i utdanning. Boka belyser denne satsningen og trekker frem eksempler og erfaringer fra programmene. Forfatterne drøfter hvordan skolen som organisasjon kan omstille seg og utnytte potensialet ved digitale teknologier og medier for å fremme barn og unges læring og utvikling, blant annet ved å skape nye former for læring. De fremhever at om en skal lykkes med slik omstilling må en rette oppmerksomheten mot mangfoldet, egenarten og kompleksiteten ved disse teknologiene, mediene og skolen som organisasjon. Boken løfter erfaringene med IKT inn mot teorier og forskning som utfordrer eksisterende måter å tenke skoleutvikling på. Boken henvender seg til studenter og lærere i lærerutdanning og annen pedagogisk utdanning og til skoleledere og andre som er opptatt av digitale medier, utdanning og skoleutvikling.
Les mer
Boka belyser satsinga på de tre utviklingsprogrammene Pluto, Pilot og Lærende nettverk, og trekker fram eksempler og erfaringer fra programmene. Forfatterne drøfter hvordan skolen kan omstille seg og utnytte potensialet ved digitale teknologier og medier for å fremme barn og unges læring og utvikling. Boka er først og fremst beregnet på studenter og lærere i lærerutdanning og på skoleledere.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205361157
Publisert
2011-03-28
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
470 gr
Høyde
239 mm
Bredde
165 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
247