Forfatterens hovedfokus i denne boka er de yngste barnehagebarnas relasjoner og samspill gjennom forhandlinger i lek. Forhandlinger defineres som forsøk på å bli enige i relasjoner og lek til tross for at de involverte barna kan ha ulike individuelle erfaringer, uttrykksformer og forventninger. Ved hjelp av et stort innsamlet observasjonsmateriale fra barnehager, undersøker forfatteren hva de yngste barna forhandler om i lek, hvordan de forhandler og hvilke strategier de benytter i disse forhandlingene. Ifølge Alvestad lærer barn mye av de forhandlingene de inngår i, blant annet sosial, kulturell og personlig kompetanse. For barn lærer ikke bare av voksne, men også i det lekende samværet med hverandre. Ved å observere og prøve å forstå barns forhandlinger med hverandre, kan de voksne bidra positivt til at barnehagen kan bli en deltakende læringsarena for de yngste barna. Boka passer for førskolelærerstudenter og for personalet i barnehager.
Les mer
Bokas hovedbudskap er at de yngste barnas læring bør knyttes til barnas lek og læring med hverandre, og ikke ensidig knyttes til voksnes omsorg og kulturelle oppdragelse. Boka passer for førskolelærerstudenter og personalet i barnehager. Har litteraturliste.
Les mer
«Torgeir Alvestad har skrevet en interessant liten bok hvor observasjoner og analyser ligger til grunn for å vise hvordan barns kompetanse kommer til uttrykk gjennom forhandlinger i lek. Den vil være særlig interessant for barnehagens praksisutøvere. [...] Jeg er overbevist om at den vil kunne bidra til mer fokus og reflektert arbeid rundt temaet i barnehagen. Boken bidrar, også til ny kunnskap om unge barnehagebarns forhandlinger.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202275617
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
230 gr
Høyde
209 mm
Bredde
148 mm
Tykkelse
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
150

Forfatter