Her presenteres den kunnskapen vi i dag har om problematferd i skolen. Forfatteren klargjør omfanget av problemet, og han drøfter hvordan slik atferd kan forstås. Han legger stor vekt på moderne synspunker. Den historiske presentasjonen er tonet ned, til bare å omfatte de store linjene. Ogden drøfter hvordan en kan utvikle hensiktsmessig forståelse av problematferd for å kunne sette i verk mest mulig effektivt tiltak i skolen. Han belyser temaet fra både skole-, klasse- og elevnivå, og han er hele tida løsningsorientert. Sosial kompetanse står sentralt i boka. Dette er et mye brukt begrep i den pedagogiske debatten for tida. Ogden gir begrepet et presist innhold, og han viser hvordan innsikt om sosial kompetanse kan brukes til beste for den enkelte elev og hele klassen. Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, men også erfarende lærere vil finne mye interessant og praktisk anvendbart her.
Les mer
Boka presenter den kunnskapen vi i dag har om problematferd i skolen. Forfatteren klargjør omfanget av problemet, og drøfter hvordan slik atferd kan forstås, og hvordan en kan utvikle hensiktsmessig forståelse av problematferd for å kunne sette i verk mest mulig effektivt tiltak i skolen. Han belyser temaet fra både skole-, klasse- og elevnivå. Forfatteren viser hvordan innsikt om sosial kompetanse kan brukes til beste for den enkelte elev og hele klassen. Boka henvender seg til lærere og studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi, men også andre yrkesgrupper og foreldre kan ha nytte av boken. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205280885
Publisert
2001
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
670 gr
Høyde
246 mm
Bredde
173 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
274

Forfatter