Hva er atferdsproblemer og sosial kompetanse blant barn og unge?
Hvilke muligheter har man i arbeidet med å skape et godt
læringsmiljø for alle elever - også de vanskeligste? Denne boka
kombinerer et problem- og ressursorientert perspektiv for å forklare
hvordan barn og unges sosiale tilpasning påvirkes av sosiale
ferdigheter og problematferd.Sosial kompetanse blir spesielt trukket
fram, enten det dreier seg om lærerens ferdigheter i undervisnings-
og læringsledelse, elevers sosiale og skolefaglige ferdigheter eller
foreldrenes oppdragelsesferdigheter. Boka presenterer et alternativt
perspektiv på elevproblemer i skolen, og viser hvordan man kan styrke
elevenes selvregulering gjennom sosial læring og positiv
atferdsstøtte.Denne andre utgaven av boka presenterer relevant nyere
forskning om barns atferdsutvikling, både norsk og internasjonal, som
er viktig for det praktiske arbeidet i skolen - både på skole-,
klasse- og elevnivå. Boka er betydelig oppdatert og har blant annet
fått nye kapitler om alvorlige atferdsproblemer og om kartlegging og
risikovurdering. Lovende tiltak som bygger på forskning, systematisk
kunnskap og erfaring, gjennomgås også.Boka henvender seg til lærere
og andre ansatte i skolen, til studenter i lærerutdanning, pedagogikk
og psykologi. Andre yrkesgrupper og foreldre som vil holde seg
oppdatert, vil finne mye interessant og praktisk anvendbar innsikt.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205456686
Publisert
2021
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter