Hva kjennetegner sosialpedagogisk tenkning? Det er utgangspunktet når Roger Mathiesen i denne boken bidrar til en grunnlagsforståelse i sosialpedagogisk teori og praksis. Sosialpedagogisk perspektiv på individ og fellesskap synliggjør at den sosialpedagogiske diskursen har sitt utgangspunkt i pedagogikken med kritisk drøfting av spørsmål knyttet til oppdragelse, utdannelse og dannelse. Den sosialpedagogiske diskursen var også en vitenskapsfilosofisk diskurs i opposisjon mot et naturvitenskapelig paradigme i pedagogikken, noe Mathiesen følger opp gjennom en drøfting av sosialpedagogikk i et vitenskapsfilosofisk perspektiv. Han diskuterer dessuten sosialpedagogikk i en praksissammenheng, der han tar utgangspunkt i en etablert forståelse av sosialpedagogikk som praksis med utsatte barn og unge. Forfatteren spør om denne forståelsen er tilfredsstillende med tanke på sosialpedagogikkens identitet som fag. Deretter drøfter han sosialpedagogikk i forhold til norsk skole og hva som kjennetegner sosialpedagogisk tenkning. Som lærebok og vitenskapelig monografi er Sosialpedagogisk perspektiv på individ og fellesskap spesielt relevant for barnevernspedagogutdanningen og de andre sosialarbeiderutdanningene samt forskningsmiljøer som arbeider med sosialpedagogikk. Roger Mathiesen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer, Avdeling for helse- og sosialfag (AHS). Mathiesen har i mange år engasjert seg i den sosialpedagogiske diskursen gjennom flere publikasjoner både i Norge og i utlandet.
Les mer
Boken drøfter sosialpedagogikk i et vitenskapsfilosofisk perspektiv. Forfatteren diskuterer sosialpedagogikk i en praksissammenheng, der han tar utgangpunkt i en etablert forståelse av sosialpedagogikk som praksis med utsatte barn og unge. Han spør om denne forståelsen er tilfredsstillende med tanke på sosialpedagogikkens identitet som fag. Han drøfter deretter sosialpedagogikk i forhold til norsk skole og hva som kjennetegner sosialpedagogisk tenkning. Boken er relevant for barnevernspedagogsutdanningen og de andre sosialarbeiderutdanningene, samt forskningsmiljøer som arbeider med sosialpedagogikk. Har register og litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215013176
Publisert
2008-08-25
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
324 gr
Høyde
150 mm
Bredde
222 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
199

Forfatter