Boka handler om de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i skolen møter. I Spesialpedagogisk tilrettelegging i skolen er tema språkvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, emosjonelle vansker, oppmerksomhetssvikt (ADHD), tics og Tourettes, synsvansker, hørselsvansker, utviklingshemning, hjerneskade og autisme. Det er en rekke forhold som kan medvirke til at elever trenger spesialpedagogisk tilrettelegging eller en forsterket innsats i skolen. Hvordan kan skolen tilrettelegge skolehverdagen for å redusere effekten av eksisterende vansker hos elever og tidlig avdekke og igangsette tiltak? Målet er å oppnå best mulig trivsel, utvikling og læring blant enkeltelever og elevgrupper. Boka er aktuell for studenter i lærerutdanningene og spesialpedagogikk. I tillegg egner boka seg i sosial- og helsefagutdanningene og for lærere som etterutdanner seg.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
Teksten er konkret, og fagterminologien er enkelt forklart.[...] Hvert kapittel i boken har en egen tiltaksdel for den vansken som er gjennomgått. Den kan således gi lærere og spesialpedagoger råd og ideer når det gjelder tilretteleggingen av undervisningen for elever med ulike vansker. Slik bidrar boken med praktiske tips direkte inn i skolehverdagen, og særlig nye lærere kan oppleve at de her får gode råd for å sette i gang tiltak i klasserommet.
Les mer

Produktdetaljer

Publisert
2020-09-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok

Illustratør