Hvordan møter læreren språklig mangfold i klasserommet? Hvordan skal lærerstudenter og lærere gå fram for å utnytte flerspråkligheten som ressurs i undervisningen? Hvilke kunnskaper kreves av læreren, og hvilke grep kan gjøres for å berike læringsfellesskapet? Denne boka gir læreren i det flerspråklige klasserommet en didaktisk håndsrekning i form av forskningsbasert kunnskap, inspirasjon og praktiske forslag. Fokus er på norskfaget og på digital kommunikasjon i en andrespråkskontekst, og forfatterne viser hvordan arbeid med grammatikk og med skjønnlitteratur samt bruk av ulike digitale verktøy kan øke læring i elevgrupper med språklig mangfold. Språklig mangfold og læringgir en oppdatert oversikt over forskning om flerspråklighet samt innsikt i planverk og lover på feltet. Videre settes framstillingen inn i en større sosiokulturell ramme, der kulturbegrepet drøftes, og der det blir gjort rede for hva interkulturell kompetanse innebærer for lærerstudenten og læreren. Forfatterne har lang erfaring fra arbeid i lærerutdanning og solid bakgrunn fra utviklingsarbeid og forskning på flerspråklighet og interkulturelle relasjoner.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013

Produktdetaljer

Publisert
2013-06-03
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok