Mange barn, unge og voksne har store problemer med forståelse og bruk av språket. Språkvanskene blir tydelige med økte krav til kognitive funksjoner og får store konsekvenser for læring og utdanning. Denne boka handler om vansker med språk og kommunikasjon, med fokus på spesifikke språkvansker. Viktige punkter: Spesifikke språkvansker i ungdomsskole og videregående opplæring blir drøftet i lys av teorier om læring og opplæring. Spesifikke språkvansker ses i lys av nyere kognitiv forskning knyttet til informasjonsbearbeidelse. Diagnostisering ses i et kritisk sosiologisk perspektiv. Spesifikke språkvansker blir drøftet i et språkutviklingsperspektiv med eksempler fra barn med en tospråklig utvikling. Språk og kommunikasjon settes inn i en sosiokulturell dialogisk forståelsesramme. Boka er skrevet for studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi, samt for lærere og førskolelærere i etter- og videreutdanning. Den er nyttig for alle som vil vite mer om det å møte barn og unge med språkrelaterte lærevansker.
Les mer
Boken handler om vansker med språk og kommunikasjon, med fokus på spesifikke språkvansker. Den er skrevet for studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi, samt for lærere og førskolelærere i etter- og videreutdanning. Med litteraturliste.
Les mer
"Der er masser af relevant teori og empiri i form af case-historier fra en lærerhverfag, som jeg er ret sikker på, at mange med dagligt arbejde i skolen vil kunne nikke genkendende til. Jeg har i alt fald selv haft megen glæde af at læse bogen med de mange kloge iagttagelser og eksempler på læring i et sociokulturelt perspektiv."
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202277246
Publisert
2008-04-29
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
503 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
261