Strategi er viktig for enhver virksomhet, enten man driver kommersielt eller ikke. Denne boken gir en grunnleggende forståelse for strategifaget både på teoretisk og praktisk nivå. Den gir et rammeverk for å utvikle virksomhetens strategi og viser flere måter å angripe strategiarbeidet i organisasjoner på. Boken presenterer den klassiske strategiprosessen fra utforming av visjon, forretningsidé og mål, via ekstern og intern analyse, til valg av strategi, iverksettelse og evaluering av ytelse. Den viser også sammenhengen mellom strategi og organisasjon. I tillegg vier forfatterne et helt kapittel til nyere grep innen strategi som bedre passer virksomheter i omgivelser som er i konstant endring, og viser at strategi er et dynamisk fag. Her gjennomgås viktige strategiske spørsmål for dagens bedrifter, for eksempel teknologi, innovasjon, bærekraft og samfunnsansvar. Denne boken introduserer flere områder innenfor strategifaget for leseren. Den kan derfor leses både som en grundig introduksjon til emnet og som inspirasjon til fordypende strategistudier med utgangspunnkt i bokens omfattende referanseverk. Boken retter seg til ledere som ønsker en faglig oppdatering, og til studenter som skal ha en grunnleggende introduksjon til strategifaget. Göran Roos er daglig leder av konsulentselskapet Intellectual Capital Services i London. Han er styreleder i det finske tekniske forskningsinstituttets (VTT) internasjonale virksomhet, medlem i den finske meieribedriften Valios vitenskapelige råd og strategisk rådgiver for bedrifter i de fleste OECD-land. Roos har akademiske posisjoner ved britiske og finske universiteter og sitter i redaksjonsrådet i flere internasjonale akademiske tidskrifter. Roos ble nylig utnevnt til Thinker in Residence i Adelaide, Australia. Georg von Krogh er professor ved det tekniske og naturvitenskapelige universitetet ETH i Zurich, hvor han også innehar posisjonen som Chair of Strategic Management and Innovation og leder ETHs Department of Management, Technology, and Economics. Von Krogh virker også aktivt som konsulent i Europa og Nord-Amerika. Professor Johan Roos er rektor ved Handelshøjskolen i København. Han har vært administrerende direktør for Imagination Lab Foundation i Sveits og var inntil nylig leder for MBA-programmene ved Handelshögskolan i Stockholm. Han foreleser ved flere universiteter og er konsulent for ledende organisasjoner i USA, Europa og Australia. Lisa Boldt-Christmas er siviløkonom og frilansende strategikonsulent ved Intellectual Capital Services. Hun har publisert et stort antall akademiske artikler om intellektuell kapital, strategi og innovasjon.
Les mer
Boka presenterer den klassiske strategiprosessen fra utforming av visjon, forretningsidé og mål, ekstern og intern analyse, valg av strategi, til iverksettelse og evaluering av ytelse. Den viser sammenhengen mellom strategi og organisasjon og tar for seg strategiske spørsmål som teknologi, innovasjon, bærekraft og samfunnsansvar.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245009743
Publisert
2010-08-11
Utgave
5. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
620 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
318

Contributions by