Strategi er viktig for enhver virksomhet, enten man driver kommersielt eller ikke. Denne boken gir en grunnleggende forståelse for strategifaget både på teoretisk og praktisk nivå. Den gir et rammeverk for å utvikle virksomhetens strategi og viser flere måter å angripe strategiarbeidet i organisasjoner på. Boken presenterer den klassiske strategiprosessen fra utforming av visjon, forretningsidé og mål, via ekstern og intern analyse til valg av strategi, iverksettelse og evaluering av yteevne. Den viser også sammenhengen mellom strategi og organisasjon. I tillegg viser forfatterne til nyere grep innen strategi fordi faget har gjennomgått vesentlige endringer de senere årene. Dette på grunn av blant annet økonomisk uro, usikkerhet i omgivelsene, digitalisering, globalisering samt at organisasjoner er stadig mer avhengige av hverandre gjennom nettverk og økosystemer. Boken retter seg mot ledere som ønsker en faglig oppdatering, og mot studenter som skal ha en grunnleggende introduksjon i strategifaget og til strategiske nøkkelbegreper. Göran Roos er daglig leder i konsulentselskapet Intellectual Capital Services i London og har jobbet som konsulent i over 50 land. Han innehar akademiske posisjoner ved universiteter i Storbritannia, Australia og Singapore og sitter i redaksjonsrådet i flere internasjonale akademiske tidskrifter samt i universitetsstyrer. Georg von Krogh er professor ved Swiss Federal Institute of Technology (ETH) i Zurich og innehar Chair of Strategic Management and Innovation. Han er også medlem av National Research Council of the Swiss National Science Foundation (SNF) og er aktiv konsulent i Europa og Nord-Amerika. Johan Roos er adm.dir., Dean og professor i strategi ved Internationella Handelshögskolan i Sverige. Han har grunnlagt den sveitsiske stiftelsen Imagination Lab Foundation, er medoppfinner av LEGO Serious Play. og konsulent for ledere i en rekke bransjer på fem kontinent. Lisa Boldt-Christmas er siviløkonom og strategikonsulent tilknyttet Intellectual Capital Services i London. Hun har publisert et stort antall akademiske artikler om intellektuell kapital, strategi og innovasjon.
Les mer
Boka gir en innføring i strategifaget og den historiske utviklingen innenfor strategiområdet. Egner seg for ledere som ønsker en faglig oppdatering og studenter som ønsker en grunnleggende innføring i strategifaget. Med litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245014532
Publisert
2013-12-19
Utgave
6. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
910 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
482