Praktisk strategisk analyse er en omfattende prosess, som forutsetter god teoretisk forståelse, innhenting av store mengder relevant informasjon om bedriftens eksterne og interne forhold og evne til relativt abstrakt og objektiv evaluering av slik informasjon. Flere og flere bedrifter forsøker å utføre slike analyser på egen hånd, men forsøkene mislykkes dessverre ofte på grunn av manglende praktiske retningslinjer for gjennomføring av strategiske analyser, eller fordi seriøse analyser erstattes med løsrevne ideer og intuitive oppfatninger og meninger om bedriftens relasjoner til omgivelsene og til seg selv. Boken drøfter nærmere hvordan systematiske strategiske analyser kan anvendes som grunnlag for utvikling av forretningsstrategier for økt konkurranseevne. Boken er en håndbok i praktisk strategisk analyse. Den gir det nødvendige datamessige grunnlag for praktisk strategiutvikling, men analysen gir ikke svar på hvilke strategiske valg bedriften bør ha. Torger Reve er administrerende direktør ved Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (SNF) og professor ved Norges Handelshøyskole. Per R. Stokke er spesialrådgiver i Statoils konsernstab for konsernstrategiutvikling.
Les mer
Boka drøfter hvordan systematiske strategiske analyser kan gjennomføres i praksis i en bedrift, og hvordan resultatene fra analysene kan anvendes som grunnlag for utvikling av forretningsstrategier for økt konkurranseevne. Har litteraturliste og stikkordsregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276741582
Publisert
1996
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
351 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
203