Systemisk veiledning i profesjonell praksis gir et bredt grunnlag for
veiledningssamtaler innenfor helse- og sosialfagfeltet og pedagogisk
virksomhet. Boka retter oppmerksomheten mot veiledningssamtaler der
hensikten er å utforske, utfordre, utvide og utvikle den
profesjonelle praksisen. Det dreier seg om samtaler mellom
profesjonsutøvere der veilederen har et spesielt ansvar og en
definert rolle. Forfatterne legger vekt på at veiledning er et rom
for uferdige tanker, for refleksjon, for usikkerhet og skjønn, og for
mange versjoner av virkeligheten. Temaer i veiledning er først og
fremst arbeid med klienter, pasienter, elever, barn eller foresatte og
pårørende, men veiledningen kan også dreie seg om relasjoner til
kolleger, faget eller organisasjonen man jobber i. Ved hjelp av
konkrete eksempler gir boka innspill til veiledningens innhold,
prosesser, problemstillinger og metoder. Boka retter seg først og
fremst mot veiledning av profesjonsutøvere i grupper, men kan også
bidra i individuell veiledning, i arbeid med personalgrupper og i
veiledning av studenter i praksis. I det systemiske perspektivet er
kommunikasjon, relasjon og kontekst sentrale forståelsesrammer for
læring, utvikling og forandring. Å lytte og å stille gode
spørsmål har derfor en sentral plass. Inger Ulleberg er
førstelektor i pedagogikk og lærerutdannet med videreutdanning i
spesialpedagogikk og hovedfag i sosialpedagogikk. Hun har i en
årrekke arbeidet som lærer i ulike skoleslag, og har de siste årene
arbeidet i lærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Per
Jensen er professor i familieterapi og utdannet psykiatrisk sykepleier
og familieterapeut med doktorgrad fra Tavistock Institute i London.
Han har arbeidet i psykisk helsevern, og arbeider i dag ved
masterutdanningen i familieterapi og systemisk praksis på VID
vitenskapelige høgskole i Oslo. Forfatterne har gjennom en årrekke
praktisert som veiledere, blant annet i helse- og sosialfeltet, i
barnehage, skole og i frivillige organisasjoner. Begge underviser
både i profesjonsutdanninger og i veilederutdanninger.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029635
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter