Hva skal elevene lære i matematikk i skolen? Hvordan kan lærere støtte opp om og øke elevenes matematiske forståelse og kompetanse? Hvordan kan matematikkundervisningen bidra til å skape gode læreprosesser? Boka omhandler matematikken, elevenes kompetanseutvikling og undervisningen, og den viser hvordan lærere kan inspirere, motivere, utfordre og støtte elevene. Forfatterne legger vekt på klassesamtaler i matematikk, og de gir mange forslag til hvordan gode samtaler kan initieres og hvordan lærere kan utfordre elevenes matematiske tenkning. Boka inneholder mange praktiske aktiviteter og rike oppgaver som engasjerer elevene, med eksempler på elevarbeider som viser elevenes løsningsmetoder og strategier. Her er egne kapitler om de sentrale områdene elevene arbeider med. Til hvert fagområde beskrives elevenes utvikling fram mot mestring av sentrale begreper og ferdigheter: * Tall og tallforståelse * Statistikk * Regning * Geometri * Måling * Algebra Boka har en fortsettelse i Tall og tanke 2. Matematikkundervisning på 5.-7. trinn.
Les mer
1. utg. 2010

Produktdetaljer

ISBN
9788205512290
Publisert
2018
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal
Vekt
885 gr
Høyde
226 mm
Bredde
220 mm
Tykkelse
25 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
383