Boken presenterer ni vestlige tenkeres systematiske forståelse av pedagogikken. Den starter med å gi et bilde av antikkens oppdragelsessyn med pythagoreerne, Sokrates, Platon og Aristoteles. Deretter går boken over til renessansen og opplysningstiden, og Comenius og Rousseaus forestillingsverden. Spennet fra modernitet til tidlige postmoderne oppfatninger representeres av Pestalozzi, Makarenko og Dewey, og med Freire utvides horisonten til også å inkludere utfordringer i den tredje verden. Boken inneholder i tillegg et kapittel der viktige sider ved de normative og materielle vilkårene for dagens norske skole drøftes. Boken er beregnet på lærere i grunnskolen og den videregående skolen. Har litteraturliste og register.
Les mer
Boken presenterer ni vestlige tenkeres systematiske forståelse av pedagogikken. Den starter med å gi et bilde av antikkens oppdragelsessyn med pythagoreerne, Sokrates, Platon og Aristoteles. Deretter går boken over til renessansen og opplysningstiden, og Comenius og Rousseaus forestillingsverden. Spennet fra modernitet til tidlige postmoderne oppfatninger representeres av Pestalozzi, Makarenko og Dewey, og med Freire utvides horisonten til også å inkludere utfordringer i den tredje verden. Boken inneholder i tillegg et kapittel der viktige sider ved de normative og materielle vilkårene for dagens norske skole drøftes. Boken er beregnet på lærere i grunnskolen og den videregående skolen. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788275181297
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Oplandske Bokforlag
Serie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
318

Forfatter