Verdispørsmål og etiske refleksjoner er satt på dagsordenen innen alle deler av barnevernet. Alle som arbeider med barn og unge, eller som er under en slik utdanning, må daglig forholde seg til etiske utfordringer. Denne nye utgaven av Til beste for barnet? er både utvidet og kraftig omarbeidet. Bokas første del tar utgangspunkt i de ulike etiske tradisjonene vi har når det gjelder offentlig innsats for barn og unge. Det gis en innføring i etiske teorier og yrkesetiske tradisjoner, og disse drøftes i forhold til barnerelatert helse- og sosialarbeid. Andre del omhandler blant annet barnesyn og menneskesyn, barns rettigheter og andre sentrale spørsmål som angår verdisynet i helse- og sosialtjenester rettet mot barn og unge. En bred eksempelsamling viser hverdagsaktualiteten i de problemstillingene som tas opp, og til slutt introduseres en etisk refleksjonsmodell som kan brukes i yrkesutøvelsen. Etter hvert kapittel er det laget noen oppgaver som leserne kan bruke til videre bearbeiding av stoffet.
Les mer
Boka presenterer verdigrunnlaget for arbeid med barn med hovedvekt på FNs konvensjon om barns rettigheter. Forfatteren forklarer begrepene etikk og yrkesetikk, og redegjør for de etiske tenkemåtene innen den pliktetiske og den verdietiske tradisjonen. Dessuten gjennomgås etiske problemer i det praktiske arbeidet med barn. For alle som arbeider med barn. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788244608060
Publisert
2001
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Kommuneforl.
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
117