Tilpasset opplæring er et sentralt begrep i loven, forskriftene og
læreplanene for det 13-årige opplæringsløpet. Det er likevel i
liten grad utdypet hvordan tilpasset opplæring skal håndteres i
skolens praksis. Forfatterne har gjennom mangeårig samarbeid med
lærere, skoleledere og lærerstudenter erfart et ønske om mer
konkret kunnskap om hvordan tilpasset opplæring kan håndteres i
tilknytning til både enkeltpersoner og skolen som organisasjon. Boken
legger vekt på å nærme seg tilpasset opplæring gjennom didaktiske
kategorier som samtidig utfordrer aktørene i skolen til å anvende et
organisasjonsperspektiv. God tilpasset opplæring må utvikles i et
dynamisk spenningsfelt mellom den enkelte elevs forutsetninger,
innholdet i opplæringen og skolen som organisasjon. Kvaliteten i
tilpasset opplæring henger sammen med hvordan hele skolens
læringsarbeid planlegges, organiseres og gjennomføres i samhandling
mellom ledere, lærere, elever, foreldre og skolens omgivelser.
Hovedspørsmålet i boken er hvordan den enkelte skole kan utvikle seg
for å realisere intensjonene om tilpasset opplæring i et samspill
mellom individuell kunnskap og organisatorisk kunnskap taus kunnskap
og eksplisitt kunnskap skolens indre liv og skolens omgivelser. Bokens
målgruppe er fagpersoner, ledere og studenter som arbeider med
faglige spørsmål om tilpasset opplæring. Boken dekker sentrale tema
innenfor lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning og utdanninger
i skoleledelse. Eirik S. Jenssen er førsteamanuensis ved Høgskolen i
Sogn og Fjordane. Han har bakgrunn som lærer og øvingslærer i
grunnskolen. Han arbeider mye med profesjonsfaglige problemstillinger
knyttet til utdanningen av grunnskolelærere. Hans forsknings- og
undervisningsområde er rettet mot lærerrollen, rektorrollen, læring
og tilpasset opplæring. Knut Roald er dosent ved Høgskolen i Sogn og
Fjordane med ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring som
forskningsområde. Han har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder
av industrivirksomheter. Forfatteren er knyttet til masterprogrammet i
utdanningsledelse og har faglig ansvar for studietilbud i den
nasjonale rektorutdanningen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027563
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter