I Norge har lik rett til utdanning lenge vært en politisk og pedagogisk målsetting på tvers av partier. Forskning avdekker imidlertid systematiske forskjeller i utdanningsutbytte, som føres tilbake til elevenes og studentenes sosiale og kulturelle bakgrunn. Utdanning reproduserer sosiale forskjeller. Denne boken tar opp spørsmålet om hvorfor vi ikke fullt ut lykkes med å realisere målsettingen. Kristiansen knytter diskusjonen av løsninger til ideologi og vitenskapsteori, og han introduserer sentrale teorier om rettferdighet, likhet og makt, som i dag er lite kjent på norsk. Tilpasset opplæring fremstår som et nøkkelbegrep. Vil en bedre tilpassing av opplæringen til elevenes evner og forutsetninger bidra til sosial utjevning og derved også et mer rettferdig utdanningssystem? Andrew Kristiansen er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Norges arktiske universitet.
Les mer
Boka tar opp spørsmålet om hvorfor vi i Norge ikke lykkes fullt ut med å realisere målsettingen om lik rett til utdanning. Forskning viser systematiske forskjeller i utdanningsutbytte som ledes tilbake til elevenes og studentenes sosiale og kulturelle bakgrunn. Forfatteren diskuterer her ulike løsninger som knyttes til ideologi og vitenskapsteori, og introduserer sentrale teorier om rettferdighet, likhet og makt, med tilpasset opplæring som et nøkkelbegrep. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788274775510
Publisert
2011-12-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Vekt
277 gr
Høyde
210 mm
Bredde
145 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
195