Høgere utdanning er i stadig endring, og dette fører til forandringer i vilkårene for undervisning. Ett utviklingstrekk er en mer aktiv politisk styring med vekt på omstilling, effektivitet og resultatmål. Men universitet og høgskoler er ikke vanlige bedrifter. De skal utvikle og formidle kunnskap, og som en av bidragsyterne i boka skriver: "Kunnskap er ikke noe som kan kalkuleres, vedtas eller kjøpes på et marked." Et annet trekk er at universitetene ser ut til å være i en overgangsfase mellom forskningsbaserte universitet og masseuniversitet. Et tredje trekk er internasjonalisering av høgere utdanning. Disse utviklingstendensene - og flere til - virker inn på undervisningen og dens muligheter, utfordringer og vilkår. Bokas temaer angår studenter og vitenskapelig ansatte i høgere utdanning, som er direkte involvert i undervisning. Men de angår også ledere og administratorer ved universitet og høgskoler, og politiske myndigheter og beslutningstakere på ulike nivå.
Les mer
Bokas artikler beskriver uviklingstrekk for høgere utdanning, og viser bl.a. hvordan aktiv politisk styring legger vekt på omstilling, effektivitet og resultatmål, at universitetene ser ut til å være i en overgangsfase mellom forskningsbaserte universitet og masseuniversitet, og at det er vanligere med internasjonalisering av høgere utdanning.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251928953
Publisert
2012-04-25
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
562 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
294